Kan rätt kontorsinredning få ditt företag att växa?

För att vara född under 80-talet känns det ändå som jag hunnit arbeta rätt så mycket under mitt, hittills relativt korta, arbetsliv. Jag har träffart många olika kollegor och arbetat i flera olika arbetsmiljöer. Varje dag på en arbetsplats ger nya erfarenheter, både bra och dåliga, men som alltid är värda att ta med sig vidare i livet.

Om jag ska plocka ut ett ämne av allt jag lärt mig under arbetslivet, så finns det faktiskt ett ämne jag vill belysa lite extra. Först tänkte jag spontant på ämnen så som ledarskap och arbetsuppgifter. Men efter kort betänketid valde jag ändå ett helt annat ämne.  Ett ämne som kan både vara roligt och tråkigt. Nämligen kontorsinredning.

Nu kanske du tänker, ”kontorsinredning, på riktigt?”. Men egentligen är det inget konstigt med det, läs vidare så ska jag förklara varför.

Ta en vanlig vecka som består av 168 timmar totalt, som du sedan ska fördela mellan fritid, sömn och arbete. Om vi sover i snitt 7 timmar per natt så är det totalt 49 timmar per vecka. Om du arbetar heltid så är du på arbetsplatsen i 8 timmar x 5 dagar, vilket blir 40 timmar per vecka. Det betyder att du efter sömn och arbete, har 79 timmar kvar till fritid. Det är alltså nästan dubbla tiden du lägger på arbete.

Det låter väl bra, eller? En tanke, när vi jobbar så är vi på plats under 8 sammanhängande timmar. Men vi gör inte samma sak hemma. Om du kommer hem vid 17:00 och går och lägger dig 22:00 så är det totalt 5 sammanhängande timmar. Tänk då på hur mycket pengar, energi, bilvändor till Ikea och noggrannhet du har lagt i ditt hem för att du ska trivas där, under dessa 5 timmar.

Min poäng är, om vi nu spenderar 8 timmar varje vardag i ett specifikt rum, dvs. totalt 40 timmar per vecka, ska vi inte då se till att verkligen trivas i den miljön? Du har alltså inte lika stort privat utrymme vid din arbetsplats som i ditt hem samtidigt som du spenderar mer sammanhängande tid på arbetsplatsen än hemmet.

Det är så klart vi ska trivas i vår arbetsmiljö. Känslan ska vara att vi ska vilja vara där i 8 timmar. Det ska se trevlig ut, vara välkomnande för kunder, bekvämt för dig som arbetar m.m. Om man lyckas med rätt kontorsinredning och medarbetarna trivs ännu bättre, så kommer företaget må bättre. Om företaget mår bättre mår kunderna bättre. Om kunderna mår bättre mår ekonomin bättre, och så fortsätter det. Jag är övertygad om att rätt inredning ger positiva ringar i vattnet.

Det är inte konstigt att vi i Sverige har en arbetsmiljölag, du har helt enkelt rätt till en bra arbetsmiljö på din arbetsplats.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>